Met een Nederlandse zorgverzekering heb je wereldwijd recht op spoedeisende zorg. Maar dat betekent niet automatisch dat je alle kosten vergoed krijgt. Hoe zit het precies met de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland?
Met een Nederlandse zorgverzekering heb je wereldwijd recht op spoedeisende zorg. Maar dat betekent niet automatisch dat je alle kosten vergoed krijgt. Hoe zit het precies met de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland?
Je moet er niet aan denken: tijdens je vakantie in het buitenland breek je je been of word je flink ziek. Met een Nederlandse zorgverzekering heb je gelukkig wereldwijd recht op spoedeisende zorg. Maar dat betekent niet automatisch dat je alle kosten vergoed krijgt. Hoe zit het precies met de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland? En hoe ga je goed verzekerd op reis?
Tijdens de voorbereidingen van je vakantie, studie of werk in het buitenland denk je misschien niet na over hoe je verzekerd bent als je plotseling medische zorg nodig hebt. Toch is het verstandig om hier even bij stil te staan. De kosten voor medische zorg liggen in sommige landen namelijk veel hoger dan in Nederland. En met alleen een basisverzekering worden niet alle kosten standaard vergoed.
Als je voor spoedeisende zorg in een buitenlands ziekenhuis belandt, betaalt je zorgverzekeraar het bedrag dat je in Nederland voor de behandeling vergoed zou krijgen. In sommige landen zijn de zorgkosten hoger dan in Nederland. Ook word je soms naar een dure particuliere kliniek gebracht in plaats van een ziekenhuis. Heb je alleen een basisverzekering? Dan moet je het verschil zelf betalen. Die kosten kunnen hoog oplopen, soms tot wel (tien)duizenden euro’s.
Met een aanvullende zorgverzekering of reisverzekering met een dekking voor medische kosten in het buitenland verzeker je jezelf voor deze extra kosten. Je verzekeraar betaalt dan vaak het hele bedrag van de behandeling. Ook als de kosten hoger zijn dan in Nederland. Daarnaast vergoeden verzekeraars soms extra reis- en verblijfskosten of vervoerskosten, zoals een gipsvlucht, reddingsactie of repatriëring. Ook handig als je bijvoorbeeld op wintersport gaat. Kijk altijd goed in de polisvoorwaarden van de verzekering om te zien welke kosten wel en niet betaald worden.
Heb je in het buitenland spoedeisende medische zorg nodig? Neem dan altijd contact op met de alarmcentrale van je verzekeraar voor overleg en advies. Zo voorkom je financiële verrassingen achteraf.
Ga je naar het buitenland voor vakantie, studie of werk? Neem dan je digitale zorgpas mee. Je zorgpas is een European Health Insurance Card (EHIC). De EHIC geeft je in veel Europese landen recht op dezelfde medische zorg als waar de inwoners van dat land recht op hebben. Als je je digitale EHIC-pas laat zien, hoef je de zorgkosten vaak niet voor te schieten. De rekening gaat dan direct naar je verzekeraar.
Ziekenhuizen zijn vaak bekend met EHIC, maar niet alle huisartsen, apothekers en andere zorgverleners accepteren de EHIC. Dit is namelijk geen officieel document. Heb je als ZEKUR-klant geen zorgpas bij je en heb je zorg nodig in het buitenland? Bel dan met de ZEKUR Zorg Alarmcentrale (+31 40 297 57 60). We sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener.
Bij ZEKUR ben je met Extra ZEKUR Zorg of de losse aanvullende zorgverzekering Buitenland en Reis goed verzekerd voor spoedeisende zorg in het buitenland. Spoedeisende behandelingen worden dan vergoed. Dit geldt ook voor speciale vervoerskosten, zoals een reddingsactie, gipsvlucht of repatriëring. Ga je op wintersport? Dan is ook dat goed verzekerd.
Heb je Super ZEKUR Wonen of Extra ZEKUR Wonen met onze reisverzekering? Dan ben je ook voor deze kosten verzekerd.
Ben je in het buitenland en heb je spoedeisende zorg nodig? Neem dan altijd contact op met de ZEKUR Alarmcentrale voor overleg en advies. Zonder toestemming van de alarmcentrale krijg je namelijk geen vergoeding voor de kosten.
Hieronder vind je de telefoonnummers van onze alarmcentrales:
Alarmcentrale ZEKUR Zorg: +31 40 29 75 76
Alarmcentrale ZEKUR Wonen Reis/Annulering: +31 20 59 29 152
Bronnen: Rijkoversheid.nl; Eenvandaag.nl; Consumentenbond.nl