Bij je ZEKUR Zorgverzekering krijg je een zorgpas. Je zorgpas zit standaard digitaal in jouw ZEKUR Zorg App na de ingangsdatum van je zorgverzekering. Als je een plastic zorgpas hebt en deze verloopt, dan vervangt de digitale zorgpas de plastic pas. In Nederland is de digitale versie namelijk voldoende. Als je toch liever een fysieke pas wilt, vraag je die aan in Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg App.

Je zorgpas in het buitenland

Je zorgpas van ZEKUR is meteen je European Health Insurance Card (EHIC). Dat is handig als je tijdelijk naar het buitenland gaat voor vakantie, voor je werk of studie. De EHIC geeft je namelijk recht op dezelfde medische zorg als waar de inwoners van het desbetreffende land recht op hebben. Als je je EHIC-pas laat zien, hoef je de kosten hiervan niet voor te schieten. De rekening gaat dan direct naar ons.

Ziekenhuizen zijn bekend met EHIC, maar niet alle huisartsen, apothekers en andere zorgverleners accepteren de digitale EHIC. Dit is namelijk geen officieel document. Heb je geen pas bij je en heb je zorg nodig in het buitenland? Bel dan met de ZEKUR Zorg Alarmcentrale +31 40 297 57 60. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Of vraag voor vertrek zelf een fysieke pas aan via Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg App.

 

Vergoeding van de kosten

Je krijgt niet in alle landen de kosten volledig vergoed. Dit komt doordat het verzekeringspakket in elk land anders is.
Kosten voor medisch noodzakelijke zorg worden vergoed volgens de verzekeringsvoorwaarden en op basis van de in Nederland vastgestelde tarieven. 

Met Extra ZEKUR Zorg en ZEKUR Buitenland en Reis heb je een werelddekking voor spoedeisende medische zorg tijdens je vakantie. Je krijgt de medische kosten voor spoedeisende hulp volledig vergoed. Neem wel altijd contact op met de ZEKUR Zorg Alarmcentrale

Heb je alleen Gewoon ZEKUR Zorg Basis of Gewoon ZEKUR Zorg Plus? Dan zijn de buitenlandse zorgkosten die het Nederlandse tarief overstijgen voor eigen rekening. Bel dan met de ZEKUR Zorg Alarmcentrale. Je krijgt advies over de keuze van de zorgverlener en eventueel kan de betaling van de zorgkosten van je worden overgenomen.

Als de kosten via EHIC met ZEKUR worden verrekend heeft dit geen gevolgen voor je eigen risico. In alle andere gevallen worden de kosten vanwege spoedeisende hulp - die niet zijn vrijgesteld van het eigen risico - verrekend met je verplicht en eventueel je vrijwillig eigen risico.

Geldigheid


Met je EHIC-pas ben je in de onderstaande landen verzekerd voor medisch noodzakelijke zorg:

Liechtenstein, Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Groot-Brittanië en Australië (alleen spoedeisende zorg) en binnen de volgende lidstaten van de Europese Unie: België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en het Griekse deel van Cyprus.

In Zwitserland en Australië kun je de EHIC ook gebruiken voor spoedeisende medische zorg.

De EHIC biedt geen dekking als je naar een andere lidstaat reist om daar een medische behandeling te ondergaan of voor zorgkosten die maakt in het land waar je woont.

De EHIC is geldig zolang je bij ZEKUR Zorg verzekerd blijft en tot de datum die op de kaart staat. Als je je zorgverzekering opzegt of de verzekering wordt opgeschort, mag je de EHIC niet meer gebruiken. Als de EHIC in het buitenland gebruikt, terwijl je weet of kan weten dat deze niet meer geldig is, dan betaal je de gemaakte kosten aan ons terug.

111-formulier

In sommige landen is de EHIC-pas niet geldig. Je hebt dan voor medische hulp een 111-formulier nodig. Het gaat om de volgende landen: 

  • Bosnië-Herzegovina
  • Montenegro
  • Tunesië
  • Turkije
  • Servië 

Als je naar een van deze landen reist en je bent er niet geboren, vraag dan het 111-formulier aan op het moment dat je zorg nodig hebt. Dit kan via de ZEKUR Zorg Alarmcentrale +31 40 297 57 60. De Alarmcentrale vertelt je ook welk ziekenhuis het formulier accepteert en zorgt ervoor dat het formulier rechtstreeks naar de zorgverlener wordt verstuurd. Heb je al zorgkosten gemaakt voordat je het 111-formulier hebt aangevraagd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de ZEKUR Alarmcentrale. 

Ga je naar een van deze landen en is dat het land waar je vandaan komt? Vraag dan vóór je vertrek het 111-formulier bij ons aan. Bel dan naar onze Klantenservice 0900 25 93 587. Je kunt dit formulier dan gebruiken als je korter dan een jaar in dat land verblijft en je spoedeisende zorg nodig hebt.

Engelstalige zorgverzekeringsverklaring

In sommige landen heb je een Engelstalige verzekeringsverklaring nodig. Dit heet ook wel een buitenlandverklaring. Met deze verklaring toon je aan dat je tijdens je verblijf in het buitenland verzekerd bent voor medische kosten. 

De landen waar je deze verklaring nodig hebt zijn:

  • Cuba
  • Rusland
  • Venezuela
  • Wit-Rusland
  • Zuid-Afrika

Vraag deze verklaring ruim voor je vertrekdatum aan. Bel met 0900 25 93 587 en je ontvangt de verklaring binnen 4 weken via de mail. 

Een verzekeringsverklaring geeft je niet automatisch recht op medische zorg in het buitenland. Informeer je daarom vooraf goed over de dekking. Zo voorkom je financiële verrassingen achteraf. Bel direct de ZEKUR Zorg Alarmcentrale als je in het buitenland bent en je zorg nodig hebt die niet kan wachten tot je weer thuis bent. Het nummer is +31 40 297 57 60.

Goed voorbereid op reis

Ga je binnenkort naar het buitenland? Bereid je dan goed voor. Om je te helpen hebben we een aantal belangrijke zaken rondom je zorg- en reisverzekering op een rijtje gezet. Zo weet je vooraf en tijdens je reis waar je aan toe bent. Zo ga je goed voorbereid op reis.