Op reis of op vakantie gaan is leuk. Maar soms stellen andere landen eisen aan je zorgverzekering of heb je ineens medische hulp nodig. Om ervoor te zorgen dat je in het buitenland niet voor nare verrassingen komt te staan, hebben we een aantal zaken over de zorg- en reisverzekering op een rijtje gezet. Zo weet je vooraf en tijdens je reis waar je aan toe bent.

Voordat je gaat

Zorgverzekering

Met je zorgverzekering ben je verzekerd voor medische kosten in Nederland. Ga je op reis? Zorg er dan voor dat je voor de medische kosten in het buitenland een aanvullende verzekering hebt afgesloten. Met ZEKUR Zorg Buitenland en met Extra ZEKUR Zorg verzeker je je medische kosten.

Medische behandeling in het buitenland
Heb je van ons toestemming voor je behandeling in het buitenland? Dan is het belangrijk om te weten hoe de kosten worden geregeld. Lees hier hoe het werkt. Doe dit vóórdat je op reis gaat en voorkom problemen achteraf. 

Reisverzekering

Met een reisverzekering ben je verzekerd voor hulp die je nodig hebt als gevolg van bijvoorbeeld ziekte of een ongeval. En voor schade aan je bagage door diefstal, verlies of beschadiging. Je hebt een Doorlopende Reisverzekering bij ZEKUR Zorg Buitenland, Extra ZEKUR Zorg of bij Extra ZEKUR Wonen.

Omdat je medische kosten al op je ZEKUR Zorg Buitenland en Extra ZEKUR Zorg verzekerd zijn, hebben we dit niet in de reisverzekering van deze verzekeringen meeverzekerd. Bij de doorlopende reisverzekering van Extra ZEKUR Wonen zijn medische kosten wel verzekerd. Je kunt bij ons geen losse reisverzekering afsluiten.


Annuleringsverzekering

Een annuleringsverzekering komt van pas als je je vakantie moet annuleren of afbreken, of als je onverwachts vertraging hebt. Je hebt een doorlopende annuleringsverzekering bij Extra ZEKUR Zorg of je breidt Extra ZEKUR Wonen uit met een doorlopende annuleringsverzekering. We hebben geen losse annuleringsverzekering.


Verzekeringsverklaring aanvragen

Voor Rusland, Venezuela, Cuba, Wit-Rusland en Zuid-Afrika ben je verplicht een Engelstalige verklaring van je zorgverzekering mee te nemen. Je kunt een buitenlandverklaring bij ons aanvragen. Je ontvangt de verklaring binnen 4 weken per e-mail. Vraag de verklaring dus ruim voor vertrek aan.

Voor sommige medicijnen heb je een verklaring nodig als je gaat reizen. Bijvoorbeeld als je medicijnen meeneemt die onder de Nederlandse Opiumwet vallen. Op de website van het CAK staat meer informatie over de medicijnen waarvoor je de verklaring nodig hebt en hoe je deze aanvraagt.


Inentingen/vaccinaties

Controleer vooraf voor welke landen je inentingen/vaccinaties nodig hebt. Vaccinatiepunt en Reisprik kunnen je hierbij helpen. Zij adviseren en vaccineren. Als je Extra ZEKUR Zorg hebt, krijg je hiervoor een vergoeding. De vergoeding vind je onder Preventie in het Vergoedingenoverzicht


Je gaat langer weg dan 180 dagen

De Doorlopende Reisverzekeringen van ZEKUR Zorg en ZEKUR Wonen zijn geldig voor een reis tot maximaal 180 dagen. Ga je langer weg, neem dan contact met ons op voordat je op reis gaat.


Werken in het buitenland

Als je gaat werken in het buitenland gelden er andere regels voor je zorgverzekering en reisverzekering. De Sociale Verzekeringsbank bepaalt of je in Nederland met je zorgverzekering verzekerd mag blijven of niet. Neem daarom contact op met de Sociale Verzekeringsbank als je tijdens je reis gaat werken. Neem contact met ons op of je doorlopende reis- of annuleringsverzekering geldig is of niet.


Handige apps

Hieronder vind je een lijstje met handige apps voor als je op reis gaat:

Buitenlandse Zaken Reisadvies: iOS  Android
Google Translate: iOS  Android
Douane Reizenapp: iOS  Android
GGD Reist Mee: iOS  Android
Identiteitsfraude voorkomen: iOS  Android

Tijdens je reis

De Vakantiedokter

Bel met de Vakantiedokter als je een medische vraag tijdens je vakantie hebt. Een Nederlands sprekende, ervaren verpleegkundige helpt je verder en overlegt als dat nodig is met de arts. Het nummer van de Vakantiedokter is +31 72 527 72 52.


Zorg in het buitenland

Bel altijd de ZEKUR Alarmcentrale als je medische zorg nodig hebt waarvan de behandeling niet kan wachten totdat je terugbent in Nederland. Het telefoonnummer is +31 40 297 57 60.

Als je zorg nodig hebt, maar een geen sprake is van spoed, neem je contact op met onze zorgadviseurs als je zorg nodig hebt. Zij adviseren je bij de keuze voor een buitenlandse zorgverlener. Lees hier meer over zorg in het buitenland. 

 

Je reisverzekering

Voor hulp tijdens je vakantie bij pech onderweg, het afbreken van de reis of een overlijden bel je ZEKUR Alarmcentrale voor de reisverzekering.

  • Bel +31 592 348 112 als je de Doorlopende Reisverzekering van ZEKUR Zorg hebt
  • Bel +31 20 592 9152 als je de Doorlopende Reisverzekering van ZEKUR Wonen hebt


Repatriëring

Als je in het buitenland ziek wordt of een ongeluk krijgt en naar het ziekenhuis moet, vergoedt de basisverzekering dit vervoer. Bijvoorbeeld als je met een ambulance vervoerd moet worden. De kosten voor een helikoptervlucht worden tot € 1.250,- vergoed door de basisverzekering. Zijn de kosten voor een helikoptervlucht hoger, dan krijg je de meerkosten vergoed als je een reisverzekering hebt. De repatriëringskosten van het ziekenhuis naar huis worden ook vergoed door de reisverzekering als dit medisch noodzakelijk is.

Bel altijd eerst met de ZEKUR Alarmcentrale voor de reisverzekering.
Het telefoonnummer is +31 592 348 112 voor de Doorlopende Reisverzekering van ZEKUR Zorg.
Het telefoonnummer is +31 20 592 9152 voor de Doorlopende Reisverzekering van ZEKUR Wonen.


Je buitenlandse zorgnota

Je kunt nota’s alleen in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans indienen. De volgende informatie moet op de nota van de buitenlandse zorgverlener staan:

- Naam, adres en geboortedatum
- Soort behandeling of diagnose, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling
- Gegevens van de zorgverlener
- De datum waarop de nota door de zorgverlener is aangemaakt
- Het notanummer. Dit moet opvolgend zijn en elk notanummer mag 1x voorkomen
- Bij een nota van een geneesmiddel moet een recept worden meegestuurd. Het aantal milligram of milliliter moet duidelijk op de nota staan
- Buitenlandse nota’s moeten worden ingediend in de ZEKUR Zorg App of met het declaratieformulier Buitenland

Je kunt de nota digitaal in Mijn ZEKUR Zorg  of in de ZEKUR Zorg App indienen.


Je zorgnota zelf betalen

De kosten van bijvoorbeeld een huisarts of een tandarts zijn meestal lage kosten. Je betaalt deze kosten eerst zelf. Vraag aan de zorgverlener altijd een duidelijk gespecificeerde nota. Lees in de alinea ‘Je buitenlandse zorgnota’ wat op de nota moet staan. Declareer de nota later met het declaratieformulier Buitenland in Mijn ZEKUR Zorg of in de ZEKUR Zorg App.


Bel de ZEKUR Alarmcentrale als de kosten hoger zijn dan € 250,-. Zij zorgen voor een garantstelling en declareren de kosten bij ons. Als er een eigen risico of een eigen bijdrage geldt, dan krijg je hiervoor later van ons een factuur.


Röntgenfoto’s meenemen

Als voor een medische behandeling in het buitenland röntgenfoto’s zijn gemaakt, is het verstandig om deze op te vragen en mee te nemen. Zo hoeft een behandelend arts in Nederland niet opnieuw foto’s te maken als je behandeling hier voortgezet wordt.


Je bagage is kapot of kwijt

Als je een Doorlopende Reisverzekering hebt en je hebt schade, dan meld je dit met een schadeaangifteformulier. Op onze site lees je meer hierover. Let bij het kiezen van het formulier goed op of je de schade meldt op de reisverzekering van ZEKUR Zorg of van ZEKUR Wonen.

Doe direct of bij de eerstkomende gelegenheid aangifte bij de plaatselijke politie als er sprake is van diefstal, verlies of vermissing van je bagage. Stuur het aangifteformulier mee met het schadeaangifteformulier.

Als je bagage later of helemaal niet op je vakantiebestemming aankomt, dan betalen we voor de eerste dagen de kosten van noodzakelijke kleding en toiletspullen. We betalen dan maximaal € 300,-. Dit geldt niet voor de terugreis.


Je reis annuleren

Als je nog niet op reis bent en je wilt je reis annuleren, meld dan jouw schade met het schadeformulier.

Ben je op reis? Neem dan voor de annuleringsverzekering altijd contact op met de ZEKUR Alarmcentrale als je je reis moet annuleren. De annuleringsverzekering keert onder andere uit bij overlijden, ziekte of ongevalletsel van jou en je familieleden, zwangerschap en onvrijwillige werkloosheid. Je hebt een Doorlopende Annuleringsverzekering bij Extra ZEKUR Zorg of als uitbreiding bij Extra ZEKUR Wonen.

  • Bel +31 592 348 112 als je de Doorlopende Annuleringsverzekering van ZEKUR Zorg hebt
  • Bel +31 20 592 9152 als je de Doorlopende Annuleringsverzekering van ZEKUR Wonen hebt