Heb je tijdens je tijdelijke verblijf in het buitenland onverwacht medische zorg nodig, maar heeft dit geen spoed? Als de zorg onder de basisverzekering valt dan krijg je het bedrag vergoed dat je in Nederland voor dezelfde behandeling vergoed zou krijgen. Dit is afhankelijk van welke basisverzekering je hebt.

Wil je voor een behandeling speciaal naar het buitenland, bijvoorbeeld omdat er in Nederland een wachtlijst is of omdat er hier geen behandeling mogelijk is? Dan heb je vooraf vaak onze toestemming nodig. We vergoeden geen behandelingen die we in Nederland ook niet vergoeden. Twijfel je of de kosten worden vergoed? Stel dan je vraag aan onze zorgadviseurs via 088-1311618. Zij kunnen je adviseren en vertellen of en welke kosten vergoed worden.

Kosten

Heb je van ons toestemming voor je behandeling in het buitenland? Dan is het belangrijk om te weten hoe de kosten worden geregeld. Als de zorgverlener een contract met ons heeft, dan declareert de zorgverlener de rekening direct bij ons. Ga je naar een zorgverlener zonder contract? Dan ontvang je van ons een S2-formulier of een garantieverklaring. Die gebruik je om de kosten te declareren. Hieronder lees je wat de verschillen zijn. En of je zelf nog iets moet doen. 

  • S2-formulier

    Als je een S2-formulier van ons hebt ontvangen geef je dit vóór je behandeling aan je zorgverlener in het buitenland. Met dit formulier declareert je zorgverlener bij het ziekenfonds van het land waar je zorg krijgt. Dat ziekenfonds declareert de kosten vervolgens weer bij ons. Je hoeft zo zelf niets voor te schieten. 

    Je gebruikt een S2-formulier als: 

    • je behandeling plaatsvindt in de EU/EER  
    • je de behandeling nog niet hebt gehad
    • wij geen contract hebben met je zorgverlener  
    • je zorgverlener het S2-formulier accepteert. In sommige landen zijn dit alleen de staatsziekenhuizen. Vraag voor je de machtiging bij ons aanvraagt aan je zorgverlener of het formulier geaccepteerd wordt.

    Accepteert je zorgverlener het S2-formulier niet? Dan ontvang je van ons een garantieverklaring.

    Extra kosten

    Met een S2-formulier vallen niet alle kosten onder de vergoeding. Ontvang je zelf toch een rekening van je zorgverlener in het buitenland? Stuur deze dan samen met een uitgebreid behandelverslag van de zorgverlener naar ons toe. Wij beoordelen dan of we de rekening of een deel ervan vergoeden.

     

  • Garantieverklaring

    Een garantieverklaring is een bewijs dat je zorg tot een afgesproken bedrag vergoed krijgt. Het bedrag dat je vergoed krijgt, hangt af van welke basisverzekering je hebt. En van de tarieven in Nederland die op dat moment gelden. 

    Met een garantieverklaring ontvang je zelf de rekening van de zorgverlener in het buitenland. Deze rekening declareer je daarna bij ons. We hebben dan een behandelverslag van je zorgverlener nodig. Wij vergoeden de rekening tot het bedrag dat op de garantieverklaring staat. Is de rekening hoger? Dan betaal je een deel van het bedrag zelf.

     

In 2024 is Gewoon ZEKUR Zorg geen budgetpolis meer. Vanaf 2024 heet deze basisverzekering daarom Gewoon ZEKUR Zorg Basis. Als je voor 2023 een vergoeding bekijkt, staat er de naam Gewoon ZEKUR Zorg Basis. Dit moet natuurlijk Gewoon ZEKUR Zorg zijn. We kunnen dit helaas niet veranderen. De informatie die je dan bekijkt, gaat dus over Gewoon ZEKUR Zorg.

Goed voorbereid op reis

Ga je binnenkort naar het buitenland? Bereid je dan goed voor. Om je te helpen hebben we een aantal belangrijke zaken rondom je zorg- en reisverzekering op een rijtje gezet. Zo weet je vooraf en tijdens je reis waar je aan toe bent. Zo ga je goed voorbereid op reis.

Download de ZEKUR Zorg App

Google play store imageGoogle play store image App store imageApp store image