6 Tips voor jou als startende ondernemer

21 april 2023

Je durft de stap te zetten en wordt zelfstandig ondernemer. Je gaat voor meer vrijheid, je ziet uitdaging in het ondernemen of je hebt een opdracht gekregen als zzp’er. Wat je reden ook is, je durft het aan! Een goede voorbereiding is belangrijk. We hebben 6 tips voor je op een rijtje gezet voor een goede start.

 

1. Schrijf een ondernemingsplan

Je hebt bedacht wat je gaat doen en hoe dat eruit gaat zien. Het schrijven van een ondernemingsplan kan je verder helpen. Heb je voor de start van jouw bedrijf een lening nodig, dan zal de bank of investeerder ook vragen naar het plan. In je ondernemingsplan omschrijf je wie jij bent, wat je gaat doen en hoe je dit gaat doen. Denk bijvoorbeeld aan je eigen kennis en ervaring, het idee voor je onderneming, welke rechtsvorm je gaat gebruiken, wat je verwacht te gaan verdienen en het marketingplan. Omdat je alles in het plan opschrijft, kom je misschien ook dingen tegen waar je nog niet over hebt nagedacht. Door je plan helemaal uit te werken vergroot je de kans van slagen van je onderneming.

 

2. Bepaal je tarieven

Het bepalen van je tarieven is best lastig. Je wil niet te weinig vragen, want dan verdien je niks. Maar ook niet zoveel dat klanten het te duur vinden. Gelukkig zijn er makkelijke manieren om je hierbij te helpen. Je tarief is niet alleen wat jij er zelf aan verdient. Hier zitten ook de kosten in voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting, zakelijke verzekeringen en vaste lasten als je huur en telefoon. Tel al deze kosten bij elkaar op en deel dit door het aantal uren dat je in rekening kunt brengen. Je krijgt dan een uurtarief waar alle kosten inzitten. Dit is het minimale wat je nodig hebt om geen verlies te draaien.

Kijk ook wat andere ondernemers in je branche als tarief hebben. Zo krijg je een goed beeld van wat normaal is. Bepaal voor jezelf een tarief wat bij jou past en goed voelt om te vragen.

 

3. Bedrijfsnaam 

Bij een nieuw bedrijf hoort natuurlijk ook een naam. Je kunt hiervoor je eigen naam gebruiken of een hele nieuwe naam bedenken. Er zijn hierbij wel wat dingen om rekening mee te houden. Zo mag je bijvoorbeeld niet de naam van iemand anders gebruiken of een naam die veel lijkt op die van een concurrent.

De beste namen zijn herkenbaar zodat klanten direct weten wat je doet en zijn goed te onthouden. Voorkom ingewikkelde spelling of een lange naam. Heb je een goede naam verzonnen die past bij jou en je bedrijf, controleer dan of deze nog vrij is in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ook is het handig om te kijken of je naam nog vrij is als domeinnaam voor je website.

 

4. Inschrijven

Als je er helemaal klaar voor bent om te starten, dan schrijf je je bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Bij je inschrijving wordt gevraagd om een korte beschrijving van wat je doet. Denk hier alvast over na. Deze informatie is straks namelijk  door anderen terug te vinden in het register.

Bij je inschrijving bepaal je samen met de medewerker van de KVK een passende SBI-code. Deze wordt gebruikt door bijvoorbeeld overheidsinstanties en verzekeringsmaatschappijen. Bij je inschrijving krijg je ook een KVK-nummer en een BTW-nummer. Deze heb je nodig voor het aanvragen van onder andere een zakelijke rekening en het doen van je belastingaangiftes. Daarnaast ben je verplicht deze nummers te vermelden op je facturen.

 

5. Verzekeringen

Als je als zelfstandig ondernemer aan het werk gaat, moet je zelf je zakelijke verzekeringen regelen. Je particuliere verzekeringen zijn niet geldig als je aan het werk bent. Als er iets gebeurt kunnen de kosten hoger zijn dan je kunt betalen. Maar met de juiste verzekeringen kun jij lekker ondernemen. Ook als er iets misgaat. Welke verzekeringen je nodig hebt hangt af van het werk dat je doet. Lees ook eens onze blog over de belangrijkste verzekeringen voor ondernemers.

Bij ZEKUR hebben we de belangrijkste verzekeringen voor zzp’ers gebundeld. In onze Gewoon ZEKUR-bundel heb je een Bedrijfsaansprakelijkheids- en Inventaris- & Goederenverzekering. De bundels zijn afgestemd op jouw beroep.

Bereken makkelijk en snel je premie.

 

6. Juridische documenten

Als ondernemer heb je soms ook juridische documenten nodig. Daarom werkt ZEKUR samen met de DAS Documentenshop. Hier vind je alle documenten die jij nodig hebt, aangepast op jouw beroep. Zoals algemene voorwaarden, contracten of leveringsvoorwaarden. Deze documenten zijn makkelijk te personaliseren en je kunt ze na aankoop direct downloaden.

Lees meer over de DAS Documentenshop.