Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Misschien wil jij ook wel aan je klanten laten zien dat jij duurzaam onderneemt. Maar hoe zorg je er voor dat je jouw klanten goed informeert over hoe duurzaam jij bent? We geven 4 tips!
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Misschien wil jij ook wel aan je klanten laten zien dat jij duurzaam onderneemt. Maar hoe zorg je er voor dat je jouw klanten goed informeert over hoe duurzaam jij bent? We geven 4 tips!
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Misschien wil jij ook wel aan je klanten laten zien dat jij duurzaam onderneemt. Bijvoorbeeld doordat je alleen gerecyclede producten aanbiedt of actief bezig bent met het verminderen van je CO2-uitstoot. Maar let op dat je je niet duurzamer voordoet dan je bent. Het weglaten van informatie, overdrijven of liegen over hoe groen of duurzaam iets is, wordt greenwashing genoemd. Dit is verboden en hier worden boetes voor gegeven door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Maar greenwashing gebeurt niet altijd met opzet. Hoe voorkom jij dat je per ongeluk aan greenwashing doet? We hebben 4 tips voor je op een rijtje gezet.
Greenwashing kan komen door verwarrende informatie. Als je bijvoorbeeld op jouw verpakking zet ‘Gemaakt van gerecycled materiaal’, is het niet duidelijk of het gaat over het product of over de verpakking. Of misschien is maar een deel van het product of de verpakking gerecycled. Vertel daarom precies hoeveel en wat er is gerecycled.
Ook is er een verschil tussen duurzaam ondernemen of een duurzaam product. Je onderneemt duurzaam omdat je bijvoorbeeld je eigen energie opwekt, je zoveel mogelijk zakelijk met de fiets of OV reist of jouw producten duurzaam verzendt. Maar misschien zijn jouw producten of diensten niet duurzaam. Door duidelijk erbij te zetten of het over jouw bedrijf gaat of over het product geef je de juiste informatie en weet je klant wat je bedoelt. En kan deze een weloverwogen keuze maken.
Als je zegt dat jouw product is gemaakt van natuurlijke materialen of duurzamer is dan een vergelijkbaar product, dan moet je dit kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld met een recent onderzoek of door het product te benoemen waarmee je het vergelijkt. Gebruik up-to-date informatie. Is deze verouderd, dan kan het zijn dat jouw claim niet meer klopt. Vertel ook welke bronnen je hebt gebruikt, zodat klanten het kunnen nalezen.
Er zijn heel veel verschillende keurmerken voor duurzame ondernemingen en producten. Het gebruik hiervan is een betrouwbare manier om te bewijzen dat je duurzaam bezig bent. Een overzicht van alle keurmerken vind je op de keurmerkenwijzer. Voordat je een keurmerk mag gebruiken moet je aan speciale regels voldoen die passen bij het keurmerk. Je wordt vervolgens door de uitgever regelmatig gecontroleerd of je nog voldoet aan deze regels. Je hebt bijvoorbeeld keurmerken voor het actief verminderen van je CO2-uitstoot of een keurmerk om te laten zien dat er geen dierproeven worden uitgevoerd voor jouw product. Het aanvragen en gebruiken hiervan kost vaak wel tijd en geld.
Heb je twijfels of jouw verhaal voldoet aan de regels om jouw duurzaamheidsclaims te onderbouwen? De ACM heeft hiervoor de “Leidraad Duurzaamheidsclaims” opgesteld. Hierin staan veel voorbeelden en vind je meer uitleg.
Duurzaam ondernemen betekent bewuste keuzes maken. Daarbij horen ook je verzekeringen. Je bent zeker van je bedrijf en weet wat je wilt verzekeren. Bij ons kies je zelf de verzekeringsbundel die het beste bij jouw bedrijf past. Bereken hier je premie.