Hoe herken je een bericht van ZEKUR

Criminelen worden steeds slimmer en proberen op verschillende manieren jouw inlog- of bankgegevens te krijgen. Bijvoorbeeld door een valse mail of sms te versturen waarin je wordt gevraagd een betaling te doen. Of bijvoorbeeld ziektekosten terug te vragen. We geven je daarom een aantal kenmerken die je kan gebruiken om te bepalen of een mail of sms van ZEKUR komt.

  • Zo herken je een bericht van ZEKUR Zorg

    ZEKUR Zorg

    Twijfel je of een mail of sms’je van ZEKUR Zorg afkomstig is, kijk dan eerst in Mijn ZEKUR Zorg of in de app. Daar vind je altijd de laatste informatie over je betalingen. Denk je dat je een phishingbericht hebt gekregen? Klik niet op een link en doe geen betalingen bij een verdachte mail. Neem contact op met onze ZEKUR Zorgklantenservice.

    Mails van ZEKUR Zorg herken je aan:

    • een persoonlijke aanhef, bijvoorbeeld Beste meneer Janssen
    • je ZEKUR-klantnummer, dit staat in alle betaalberichten vermeld
    • ZEKUR als afzender en het mailadres noreply@mijnzekurzorg.nl
    • een betaallink die altijd begint met https://transactions.mijnzekurzorg.nl

    Sms'jes van ZEKUR Zorg herken je aan:

    • je achternaam
    • een betaallink die altijd begint met https://transactions.mijnzekurzorg.nl

    Je krijgt alleen een sms'je als herinnering en pas na een aantal betaalmails.

    Vertrouw je een mail of sms niet, kijk dan in Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg App.

    Vertrouw je een bericht niet, ondanks dat er een of meerdere kenmerken kloppen. Kijk dan in Mijn ZEKUR Zorg. Daar zie je of er een rekening open staat. En kan je deze veilig betalen.

  • Zo herken je een bericht over andere ZEKUR-verzekeringen

    Andere ZEKUR-verzekeringen

    Krijg je een mail of sms over een van bovenstaande verzekeringen? Let dan op het volgende:

    Betaalmails van ZEKUR herken je aan:

    • Het mailadres infoZEKUR@ybas.nl of schadeZEKUR@ybas.nl
    • Een betalingsherinnering die als pdf in de bijlage staat.
    • In de mail of pdf staat geen betaallink

    Alleen vanuit ZEKUR Zorg worden betaal-sms’jes verstuurd. Krijg je een sms’je over een andere ZEKUR-verzekering, verwijder deze dan.

    Twijfel je over de echtheid van een mail, neem dan contact op met de ZEKUR Klantenservice.

Op een phishinglink geklikt

Heb je op een phishinglink geklikt, scan jouw laptop of computer dan met antivirussoftware. Doe dit voordat je internetbankiert of inlogt in Mijn ZEKUR Zorg. Verander daarna voor de zekerheid je wachtwoorden. Als je jouw gegevens hebt ingevuld of een bedrag betaald hebt, dan kun je aangifte doen bij de politie. Scan dan ook zo snel mogelijk je computer of laptop met antivirussoftware. En verander ook je wachtwoorden.