Schade aan je auto

Bel in geval van nood altijd de Alarmcentrale:

Alarmcentrale

Telefoon: +31 (0)20 592 91 52
24 uur per dag bereikbaar

Schade aan je auto

Bel in geval van nood altijd de Alarmcentrale:

Alarmcentrale

Telefoon: +31 (0)20 592 91 52
24 uur per dag bereikbaar

/thumbnails/Schade melden beeld van schade aan auto_3280x1373.avif

Begint je polisnummer met 5160? Dit moet je weten en doen

Je polisnummer vind je op je polis en op je bankafschrift. Staat dit nummer en ZEKUR Rijden op je afschrift? Lees dan hieronder wat je moet doen als je schade aan je auto hebt.

Als het herstellen van de schade aan je auto meer dan € 1.000,- kost, dan schakelen wij een expert in. Neem dan contact met ons op.

Er geldt een eigen risico bij Extra ZEKUR Beperkt Casco en Volledig Casco. Dus niet op WA, Pechhulp, Schadeverzekering Inzittenden en Rechtsbijstand. Er zijn 3 eigen risico’s:

  • € 0,- bij het repareren van een ster in je ruit door 123ruit.nl of Autotaalglas
  • € 125,- per schade bij ruitvervanging door 123ruit.nl of Autotaalglas
  • € 0,- als je de schade aan je auto laat herstellen bij een autoherstelbedrijf van Schadegarant. Je krijgt dan ook gratis vervangend vervoer tijdens de reparatieperiode
  • € 250,- als je de schade laat herstellen door een andere reparateur. Er is geen vergoeding voor een leenauto

Lees hier hoe je jouw schade meldt. 

Begint je polisnummer met 980? Dit moet je weten en doen

Je polisnummer vind je op je polis en op je bankafschrift. Staat dit nummer en ZEKUR Auto op je afschrift? Lees dan hieronder wat je moet doen als je schade aan je auto hebt.

We betalen je schade als je de schade aan je auto laat repareren bij een ZEKUR Schadehersteller. Laat je je schade herstellen door een andere reparateur? Dan betalen we je schade niet. Neem dus bij schade altijd contact op met een ZEKUR Schadehersteller. 

Ruitschade? Kijk hier voor de ZEKUR Schadehersteller bij jou in de buurt
Heb je andere schade? Kijk dan in dit overzicht voor een ZEKUR Schadehersteller bij jou in de buurt.

Dit zijn de voordelen van de ZEKUR Schadehersteller:

  • Je krijgt een vervangende auto gedurende de herstelperiode
  • Je krijgt 4 jaar garantie op de reparatie
  • Je hoeft geen aparte afspraak te maken met een expert
  • Je hoeft niets voor te schieten. Wij regelen het met de reparateur

Lees hier hoe je jouw schade meldt. 

Zo meld je je schade

Alarmcentrale

Telefoon Alarmcentrale: +31 (0)20 592 91 52
24 uur per dag bereikbaar

Heb je direct hulp nodig? Bel dan de ZEKUR Alarmcentrale. Dit nummer staat ook op je groene kaart. 
Op je polis kun je zien of je ook voor pech bent verzekerd. 

Je kunt op 2 manieren je schade melden.

1. Schade melden met de app 'Mobiel Schade Melden'

Met de app Mobiel Schade Melden kun je eenvoudig en snel je schade doorgeven. Je hoeft dan geen Europees schadeformulier meer in te vullen. Maak foto's van de situatie. Je kunt deze aan je melding toevoegen. 

Je kunt via je de app schade melden als:

  • er maximaal 2 voertuigen bij het ongeval zijn betrokken en
  • het niet om buitenlandse voertuigen gaat en
  • dat bij een 2-zijdige aanrijding ook de andere partij een mobiele telefoon bij zich heeft

Is dit niet het geval? Meld dan je schade met het Europees schadeformulier. 

2. Schade melden met het Europees schadeformulier

Vul het Europees schademeldformulier in. Beschrijf goed wat er is gebeurd. Vul ook de gegevens van de tegenpartij in als hier sprake van is. Na het invullen en ondertekenen scan je het formulier en mail je ons het formulier inclusief bijlagen via het mailcontactformulier.

Algemene tips

  • Meld je schade zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht, hoe meer risico je loopt dat je schade niet meer kan worden behandeld.
  • Stuur alle mogelijk relevante (originele) bewijsstukken* via de mail na. Zoals een aankoopnota, reparatienota, proces-verbaal, foto's van de schade enzovoort.
  • Vraag eventuele getuigen of ze een getekende getuigenverklaring willen maken.
  • Is er sprake van diefstal op vakantie? Doe dan altijd meteen aangifte bij de plaatselijke politie en stuur het originele proces-verbaal met de schademelding mee.
  • Bij grote schades wordt er meestal een schade-expert ingeschakeld. Dan is het belangrijk dat je de beschadigde zaken niet repareert, herstelt of weggooit voordat de expertise heeft plaatsgevonden. Zo kan de expert een zo goed mogelijk oordeel geven over de schade.

*Relevante bewijsstukken zijn:

  • aankoopnota's
  • reparatienota's
  • proces-verbaal of kopie van aangifte bij de politie
  • sleutels (bij diefstal moeten de sleutels per post worden nagestuurd)
  • een zelfgemaakte foto van het schadegeval
  • een getuigenverklaring

Je eigen schade niet verzekerd?

Is je auto WA of WA Beperkt Casco verzekerd? Dan ben je niet verzekerd voor schade aan je auto die door een ander is veroorzaakt. Je moet de schade dan verhalen op de tegenpartij. In sommige gevallen kun je gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling. Wij behandelen dan je schademelding en vragen het schadebedrag terug bij de tegenpartij. 

Je kunt van Directe Schadeafhandeling gebruikmaken als:

- het een botsing is met je particuliere auto met een ander motorvoertuig en
- de bestuurder van het andere voertuig voor een deel of helemaal aansprakelijk is voor je schade en aansprakelijkheid geen discussie is en
- de bestuurder en de verzekeraar van het andere voertuig bekend zijn en
- beide voertuigen een Nederlands kenteken hebben en
- er geen letselschade is.

Directe Schadeafhandeling kan niet:

- als het een botsing is met meer dan 2 voertuigen of
- bij snelheidsritten of -wedstrijden of als het andere voertuig door een dief werd bestuurd of
- als je geen geldige verzekering hebt, bijvoorbeeld als je je premie niet op tijd hebt betaald en je dekking is opgeschort.

In deze gevallen moet je de schade zelf verhalen bij de andere partij of de verzekeraar van de andere partij.