Wat gebeurt er als ik mijn verzekering te laat betaal
Geldzorgen geven stress. Het kan rust geven als je weet wat er gebeurt als je te laat betaalt. Daarom geven we hier een overzicht van de stappen die we nemen als je niet op tijd betaalt. Elke maand wordt rond de 28e de premie van jouw rekening afgeschreven. Lukt het afschrijven van de premie niet, dan ontvang je een stornobrief en nog 3 betalingsherinneringen:
Incassobrief
Als de automatische incasso niet is gelukt of je jouw premie hebt gestorneerd, ontvang je hierover een brief. Als de automatische incasso is mislukt vanwege een te laag banksalod, proberen we de premie binnen 7 dagen nog een keer af te schrijven. Als dit niet lukt of de incasso om een andere reden is mislukt, dan krijg je een mail met de vraag om de premie zelf over te maken.
1e betalingsherinnering
Na 16 dagen ontvang je de eerste betalingsherinnering. Je hebt nu nog de tijd de premie te betalen zonder extra incassokosten. En je blijft verzekerd.
2e betalingsherinnering
Na 37 dagen ontvang je de tweede betalingsherinnering. Je betaalt dan € 3,- extra incassokosten. Ook schorsen we je verzekering(en). Dat betekent dat schade die in deze periode wordt veroorzaakt, niet wordt vergoed. Je hebt 35 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen. Als je binnen deze 35 dagen betaalt, ben je 1 dag ná ontvangst van de premie weer verzekerd.
Als je een voertuig met kenteken hebt verzekerd, melden we het kenteken ook af bij de RDW. Jouw voertuig is dan niet meer voor de verplichte WA-dekking verzekerd. Je loopt dan ook het risico een boete van de RDW te krijgen als je een controle krijgt.
Als je betaalt, gaan de verzekeringen 24 uur na ontvangst van alle openstaande premie weer in. Dat is ook het moment dat je weer verzekerd bent.
3e betalingsherinnering
Na 58 dagen sturen we nog een laatste betalingsverzoek. Je betaalt dan € 6,- extra incassokosten. Als je deze niet voldoet, stoppen we jouw verzekeringen definitief.
Je moet de premie wel tot het einde van de verzekering betalen. We zetten daarom na het niet betalen na de derde betalingsherinnering een incassobureau in. De bijkomende incassokosten zijn voor jouw eigen rekening.
Als je bij een andere verzekeraar een nieuwe verzekering wil aanvragen, moet je vermelden dat je verzekering is geëindigd vanwege wanbetaling. Een nieuwe verzekeraar kan hierdoor jouw verzekering weigeren. Zorg er daarom voor dat je op tijd betaalt. Lukt dat niet, neem dan snel contact met ons op.