Je hoopt dat het je niet overkomt, maar een aanrijding is zo gebeurd. Naast de schrik is er vaak schade en soms zelfs letsel als gevolg van het ongeluk. Welke stappen kun je het beste direct na een aanrijding nemen?
Bij een aanrijding kan alleen jouw voertuig betrokken zijn, maar ook andere weggebruikers. We geven hier een aantal tips over hoe je het beste kunt handelen na een aanrijding.
- Zorg voor een veilige situatie.
Als je auto alleen blikschade heeft en nog kan rijden, rijd deze dan naar een veilige plaats. Lukt dat niet, bel dan 112. Laat iedereen die niet gewond is uitstappen. Zet de alarmlichten aan, trek een veiligheidshesje aan en zet een gevarendriehoek neer. Ga zoveel mogelijk in de berm staan. Als het ongeluk op een (snel)weg plaatsvindt waar een vangrail is, ga hier dan achter staan. Tenzij je hiervoor een rijstrook moet oversteken.
- Bel bij letsel 112.
- Noteer gegevens van getuigen.
Als er getuigen zijn die het ongeval hebben zien gebeuren, vraag dan of je hun gegevens mag noteren. De verzekeraar kan eventueel achteraf contact met ze opnemen.
- Maak foto’s.
Als de situatie het toelaat is het verstandig om foto’s van de situatie te maken. Probeer altijd een foto van de kentekens van de auto’s te maken.
- Vul een schadeformulier in.
Vul samen met de andere bestuurder een schadeformulier in. Het maakt niet uit of je je eigen schadeformulier gebruikt of die van de andere bestuurder. Hierop beschrijf je wat er gebeurd is. Als je geen schadeformulier bij je hebt, kun je de app mobielschademelden.nl van het Verbond van Verzekeraars gebruiken of het Schade Aangifte Formulier (SAF) digitaal in pdf invullen en deze per e-mail opsturen.
Belangrijk bij het invullen is dat beide bestuurders op de voorzijde een handtekening zetten. Staat er geen handtekening, of wil je geen handtekening zetten, dan geef je aan dat je het niet eens bent over de toedracht. In dat geval geldt: ‘wie eist, bewijst’. Als eisende partij moet je kunnen aantonen dat jouw versie van hoe het gebeurd is de juiste is. Dat kan bijvoorbeeld met getuigenverklaringen of foto’s.
Wist je trouwens dat een Europees schadeformulier in alle landen van de EU, afgezien van de taal, helemaal hetzelfde is? Als je een Nederlandstalige bij je hebt, kun je deze gebruiken om een buitenlands formulier in te vullen. Wel is het belangrijk om vooral vraag 12, waarbij je aangeeft hoe het ongeluk gebeurde, goed in te vullen. In sommige landen werkt het in je nadeel als je deze niet hebt ingevuld. Het schadeformulier stuur je na het invullen naar je verzekeringsmaatschappij. Bij onze veelgestelde vragen lees je meer over het invullen van een schadeformulier.
- Stel je verzekeraar op de hoogte.
Bel de alarmcentrale als je auto niet meer kan rijden. Het nummer van de ZEKUR Alarmcentrale voor ZEKUR Auto is +31 (0)20 592 91 52. Dit nummer staat ook op je groene kaart. De alarmcentrale helpt je daarna verder.
Het is verstandig om niet te lang te wachten met het melden van de schade. Als je de schade laat meldt, kan de verzekeringsmaatschappij minder goed onderzoek doen omdat er misschien schade bijgekomen is. Lees hier meer over hoe je schade aan je auto meldt.
Bij een ongeluk kunnen de emoties hoog oplopen. Het is daarom verstandig om kalm te blijven. Erken ook geen schuld. Soms voel je je namelijk wel schuldig, maar ben je volgens de regelgeving niet aansprakelijk. Ook als je liever zelf de schade wilt betalen, kun je bij je verzekeraar terecht. Tot een jaar nadat je verzekeringsmaatschappij de laatste betaling heeft gedaan, kun je het schadebedrag terug betalen. Schadevrije jaren die je door de schade bent verloren, krijg je dan weer terug.
Wat je vergoed krijgt bij een aanrijding hangt af van de schuldvraag en hoe je verzekerd bent. Lees hier meer over de autoverzekering.
Bron: Rijkswaterstaat